Κονδυλώματα πρωκτού

ΚΟΝΔΥΛΩΜΑΤΑ ΠΡΩΚΤΟΥ

Τα κονδυλώματα πρωκτού είναι καλοήθη μικρά δερματικά μορφώματα τα οποία εμφανίζονται στην περιπρωκτική περιοχή ενώ ενδέχεται να υπάρχουν και εντός του πρωκτικού σωλήνα.

Αιτιολογία

Τα κονδυλώματα οφείλονται στον ιό Human Papilloma Virus ( HPV ), ο οποίος μεταδίδεται κυρίως σεξουαλικά. Ο ιός HPV θεωρείται το πιο συχνό σεξουαλικά μεταδιδόμενο νόσημα και ταλαιπωρεί και τα δύο φύλα. Ο συγκεκριμένος ιός μεταδίδεται εξαιρετικά εύκολα και να μπορεί να εκδηλωθεί ακόμη και χρόνια μετά την προσβολή του.

Συμπτωματολογία

Τα κονδυλώματα είναι συνήθως ασυμπτωματικά. Αρκετές φορές μπο ρεί να προκαλέσουν κνησμό, αιμορραγία ή και βλεννώδεις πρωκτικές εκκρίσεις.
Ο ιός HPV έχει πολλά στελέχη. Κάποια από τα στελέχη αυτά έχουν ενοχοποιηθεί για την δημιουργία καρκίνου του πρωκτού. Τα συγκεκριμένα στελέχη δεν προκαλούν τα κονδυλώματα, όμως σε ένα άτομο που νοσεί από κονδυλώματα είναι πολύ πιθανό να συνυπάρχουν και τα στελέχη του ιού που προκαλούν καρκίνο.

Θεραπεία

Η πιο αποτελεσματική θεραπεία των κονδυλωμάτων είναι η χειρουργική αντιμετώπισή τους. Η αφαίρεση των κονδυλωμάτων πραγματοποιείται με τη χρήση λέιζερ και μπορεί να γίνει και στο ιατρείο. Όταν τα κονδυλώματα εμφανίζονται κοντά στον πρωκτό πρέπει να ελέγχεται πάντα και ο πρωκτικός σωλήνας με πρωκτοσκόπιο και τυχόν εσωτερικά κονδυλώματα να αφαιρούνται. Τα κονδυλώματα αποστέλλονται για βιοψία  ενώ υπάρχει και η δυνατότητα με περαιτέρω εξειδικευμένες εξετάσεις να διαπιστωθούν ποια στελέχη του ιού υπάρχουν στον ασθενή.
Το εμβόλιο για τον ιό HPV πρέπει να χορηγείται σε ηλικία 9 με 26 ετών πριν την έναρξη σεξουαλικής ζωής, ενώ η χρήση προφυλακτικού κρίνεται απαραίτητη για την πρόληψη κονδυλωμάτων.